In de flow in Enter – Wierden

Afgelopen pinksterweekend bracht ik samen met mijn schoonzus Marieke door in de gemeente Enter-Wierden. Onze thuisbasis dit weekend was vakantiepark het Mölke in Zuna. We maakten kennis met het fenomeen Glamping, oftewel glamoureus kamperen. Wij verbleven in een houten cottage op palen met houten veranda en uitzicht op de Regge. Veruit het mooiste plekje op het vakantiepark. Zittend op de veranda had je niet het gevoel op een park te zitten. Het huisje zelf gaf je een Scandinavisch gevoel. Veel hout, lichte kleuren, kussens, spreien, dierenvellen, een hangstoel en goede matrassen. Het huisje bestond uit een slaapkamer met een klein 2 persoonsbed, een minibadkamer met toilet en douche, een kamer met een stapelbed, een keuken en een eethoek. Heel knus, maar alles was aanwezig. Ik snap alleen de aanwezigheid van tv’s in dit soort huisjes niet zo. Iets meer opbergruimte was wel praktisch geweest. Na een gastvrije ontvangst met water, ranja, koekjes en snoepjes voor de gasten zijn we na het droppen van de spullen direct naar Enter gegaan. We hadden met onze moeders afgesproken om naar Roetgerink te gaan en daarna wat te eten. Roetgerink is een shopping walhalla, tenminste als je er van houdt. Persoonlijk vond ik het wat onoverzichtelijk en vol, ik ben meer van de boetiekjes. Gelukkig vind je die ook in Enter, zoals de winkel Roos. We waren dus redelijk snel uitgewinkeld. Daarna hebben we nog een rondje Enter gedaan. We wilden gaan eten bij brasserie R-1854. Een heel trendy restaurant met eerlijke producten en ambachtelijk bereid, maar helaas hadden meer mensen dat bedacht en was er geen tafel meer beschikbaar. En zo belandden we bij bistro T-bone en dat was zeker geen verkeerd alternatief. Een tikkeltje prijziger dan gemiddeld maar erg goed. Er was een uitgebreide aspergekaart naast hun reguliere kaart. We kozen allen een ander voorgerecht en als hoofdgerecht allemaal de lady steak (entrecote van black angus) met een passende wijn. Een hele lekkere Malbec uit Argentinië. Ik nam nog een toetje. Gefrituurd ijs kan ik niet weerstaan natuurlijk. Daarna namen we afscheid van de moeders en vertrokken we naar ons huisje. Helaas was het te fris om buiten te zitten, dus deden we binnen nog een potje scrabble.

De volgende morgen gingen we na ons ontbijtje naar Wierden. Naast inkopen doen voor het weekend gingen we op zoek naar leuke shopjes. En die waren er zeker. Er is ook een shoppinggids beschikbaar. Persoonlijk vond ik Puur Petra (verkoop van verse thee en servies) schoenenzaak Jan Pas, modezaken New Day Fashion en de Modevilla en chocolatier en ijssalon Bonvanie erg de moeite waard. Bij de slager, visboer, groenteman en bakker kochten we lekkers voor dit weekend.Voor een ochtendje winkelen is Wierden een prima plek. S’ middags hadden we een wandeling gepland met picknickmand van Broccante Picknick. We werden door de eigenaresse heel vriendelijk ontvangen in de schuur van de momumentale boerderij in het buitengebied van Enter. Vijf jaar geleden is ze gestart met broccante picknick; een bedrijfje aan huis dat picknickmanden verzorgd. Bij aankomst kregen we eerst een kop thee of koffie met wat lekkers. En wat uitleg over de picknicktas en spullen. Ze heeft een wandelroute en twee fietsroutes beschikbaar. Wij gingen voor de wandelroute.

We wandelden door twee natuurgebieden, waar water een belangrijk element is. Het eerste gebied is de doorbraak, een ecologische verbindingsroute tussen Salland en Twente. Naast watervogels zien we veel vlinders en libelles. Halverwege de route strijken we neer voor de eerste picknickstop. En als een soort van surprise, pakken we om de beurt een bakje. We eten een pannenkoek met chocopasta en banaan, een monchougebakje uit een glazen potje en een sandwich met kaas en mosterd. Als er steeds meer mieren komen besluiten we verder te gaan wandelen in de omgeving van Rectum en Ypelo. We lopen door het natuurgebied Dakhorst. Dit watergebied zit vol met watervogels. Na een rondje om het water gaan we aan de picknicktafel zitten en eten we de rest van de bakjes leeg. En ineens ging de zon schijnen, wat een timing. Taco’s met dip, een gevuld pannnenkoekje, kruidkoek, fruit, snoepjes, sap, thee, pastasalade worden verorberd. Na een ruim half uur ruimen we de spullen op en lopen terug naar Broccante Picknick.

Eenmaal terug bij ons huisje gaan we met een tijdschriftje, wijntje en onze eigen hapjes van de zon genieten. Dan stelt Marieke voor om nog een ommetje te maken over de wandelroute die aan het vakantiepark ligt. Iemand die nog actiever is dan ik,haha. Terwijl de zon zakt wandelen we het eerste deel door het hoge gras, langs schapen, naast de Regge. Daarna gaan we over boerenerven, weilanden en kerkepaden. Daarna nog een stuk door het bos om via de Regge weer terug te lopen. Een rondje van 5 kilometer. Terug op het park testten we ook nog de snackbar voor een late maaltijd. Daarna is het bedtijd, want zondag wordt het vroeg dag.

Om 4.45 uur gaat de wekker, jemig wat vroeg. We gaan een wandeling maken met zonsopkomst in natuurgebied het Wierdenseveld. In stilte lopen we de camping af naar de auto. Het wordt al licht en onderweg zien we nog een groepje jongens terugkomen van hun stapavontuur. Verder is er niemand. We parkeren bij de schaapskooi en besluiten de korte route te doen. We lopen eerst naar het uitkijkpunt. Het is koud, heel koud, zeker zonder jas (vergeten dit weekend). Dan zien we ook dat we niet het pad kunnen volgen dat we wilden volgen. Er broeden namelijk kraanvogels in het gebied. We besluiten vanwege de kou om zonsopkomst hier niet af te wachten en lopen een alternatieve route die om het gebied heengaat. De mist deze ochtend maakt de natuur extra mooi. We horen de vogels, zien de hazen, ganzen en zelfs 2 reeën. Een bijna magisch moment ontstaat op het moment dat de zon als een grote oranje bol langzaam achter de wolken vandaan komt.

En terwijl het landschap langzaam van kleur verschiet en de zon steeds meer warmte afgeeft, wandelen wij in stilte ons rondje en staan we regelmatig stil bij het mooie landschap. En wat heerlijk, geen auto’s en fietsers die langs ons heen gaan. Na ruim twee uur wandelen zijn we weer bij ons beginpunt, waar we nog even de toren beklimmen. Helaas geen kraanvogel gezien, maar wel erg genoten van de ochtend. Tijd om terug te gaan voor een stevig ontbijt. Na het ontbijt gaan we in het zonnetje zitten bij de cottage. Ik haal een uurtje slaap in, in de hangstoel.

Om 14.00 uur meldden wij ons bij de botenverhuur op het park. We gaan suppen, oftewel paddelen op een surfplank. Zonder instructie besluiten we om het eerste stuk op de knieën te doen. Ook zo lullig om in het bijzijn van een vol terras om te slaan. Zodra we het bochtje om zijn gaan we staan. En dat valt erg mee. De plank is breed en stabiel. Met een voor Marieke te korte peddel gaan we met de stroom mee over de Regge. Suppen is heel ontspannen, bijna meditatief. Je hoeft niet veel kracht te zetten en moet letterlijk met de flow meegaan. Marieke maakt er een slalom van en maakt een hoop rondjes. Als ze het board omdraait gaat het ineens vanzelf. We trekken de nodige bekijks van andere mensen op het water. Suppen is duidelijk nog niet overal erg bekend. De weg terug is wat harder werken tegen de stroom in. Suppen is zeker aanrader voor een relaxt middagje op het water. We waren van plan om nog te gaan zwemmen in de Regge (er is ook een strandje) maar eenmaal zittend met een wijntje in het zonnetje hebben we de plannen bijgesteld. S avonds gaan we bbq-en. Manlief eet ook gezellig een hapje mee. Daarna spelen we nog een potje scrabble en gaan we op tijd naar bed.

We beginnen met een campingontbijtje; wentelteefjes met fruit. (Lekker met oud brood 😉) Op 2e pinksterdag wilden we graag gaan zwemmen in het buitenbad van Rijssen, helaas hadden ze besloten om alleen het binnenzwembad open te doen. We hebben overwogen om naar recreatieplas het Lageveld te gaan, maar de harde wind hield ons tegen. Dan nog maar een kop koffie/ thee in Enter en natuurlijk een foto bij ‘s werelds grootste klomp. Helaas waren de cafés ook nog niet open. Dus besloten we na een kiekje bij de klomp om naar huis te gaan en daar nog te genieten van de zon.

Wierden – Enter is een leuke bestemming voor een korte vakantie, zeker voor water en vogelliefhebbers. Maar ook Wierden en Enter zijn een bezoekje waard, zowel wat betreft winkels als horeca. Het vakantiepark heeft veel te bieden aan activiteiten en faciliteiten maar is wel groot en druk. De cottages daarentegen zijn heel mooi gelegen. Ook hebben we onderweg een aantal mooie b&b’s gezien, meer geschikt voor de rustzoeker. Vanwege de feestdagen helaas niet naar het klompen en zompenmuseum kunnen gaan, dat houden we tegoed voor een volgende keer.

Please follow and like us: