Op ‘safari’ in Hellendoorn

Mijn laatste twentetour weekendje in 2018 was in de gemeente Hellendoorn. Ik werd door mijn nicht van station Nijverdal opgehaald om met haar mee te rijden naar onze accommodatie. We hadden geboekt bij B&B de kleine kolonel. Deze B&B ligt in het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug. De weg er naar toe was al avontuurlijk, een half verharde weg vol hobbels en kuilen door het bos leidde ons er naar toe. En toen vanuit het niets een houten bord met de naam van de B&B met verderop twee boerderijen. Om de boerderij te bereiken passeerden we een wildrooster. Blijkbaar veel wild in deze omgeving. We stapten uit en werden hartelijk begroot door de eigenaar. Ze wonen zelf in 1 van de twee boerderijen en de andere is volledig ingericht als B&B. Er zitten twee kamers in de B&B, de andere was niet verhuurd, dus hadden wij de boerderij alleen. In de boerderij was een ruime keuken, een eettafel achter een groot raam met prachtig uitzicht op de tuin en de bosrand en een knusse zithoek. In de slaapkamer stond een royale boxspring en de badkamer, met ligbad was ook erg ruim. Er werd een pot thee voor ons klaargemaakt en voor het huis in het middagzonnetje genoten wij van de stilte, nou ja, als je ons geklets wegdenkt. Mijn nicht en ik hadden elkaar al lang niet meer gesproken, dus genoeg gespreksstof voor het weekend. Na de thee besloten we naar Nijverdal te gaan om te winkelen. Dat viel een beetje tegen. Er is wel een aantal leuke winkels, maar verder oogt het centrum niet heel gezellig. Het is een heel lange straat, die er ook nog uitlag, zonder historische gebouwen (Nijverdal is zwaar getroffen in WO2). En dus zaten we vrij op tijd bij het gezellige Amerikaanse restaurant de Budde. We gingen voor een weedburger en een taco met groenten. Het smaakte goed en ook de bediening was heel vriendelijk.

En omdat het zo gezellig was zijn we niet naar de sterrenwacht geweest wat oorspronkelijk het plan was. Ander keertje maar doen. We lagen op tijd in bed en hebben heerlijk geslapen in de stilte en het donker. We waren vroeg wakker en dus besloten we voor het ontbijt een wandeling te maken. De zon was net op dus een goede kans dat we misschien nog wild konden spotten. Vanaf onze B&B wandelden we direct de natuur in. We passeerden een schaapskooi en bos werd afgewisseld met open stukken waar heide groeit. Op een gegeven moment zagen we twee reeën voor ons het pad oversteken en even later hoorde ik takken breken en verderop tussen de bomen zagen we een grote groep reeën staan. Ik vind dat toch altijd bijzonder. Na ruime 1,5 uur wandelen waren we terug. De eigenaar was ons ontbijt aan het klaarmaken. Of we een gekookt eitje wilden en hoe we deze gekookt wilden hebben. De tafel stond vol met lekkers, zoals vers fruit, hangop, broodjes, krentenwegge, allerlei soorten jam, honing, verse jus en een verse croissant. En het uitzicht! Het hele weekend zagen we allerlei vogeltjes, een muis en een eekhoorn in de tuin voor het huis. Na het ontbijt namen we de tijd voor een douche, lazen we wat en maakte ons klaar voor….weer een wandeling. Het vertrekpunt voor onze wandeling was herberg de Pas. In deze boerderij is een informatiecentrum gevestigd en kun je terecht voor drinken, taart en lunch. We kozen voor de oranje route die ons leidde over de Sprengenberg. Een blauwe lucht en een fijn zonnetje begeleidde ons over heide, door bos en langs de Palthe toren die hoog boven op de heuvel staat. Verderop kwamen we een echt Hans en Grietje huisje tegen. Dit bleek het voormalig zwembadhuisje te zijn. Jammer dat er geen informatiebordje te zien was. Na de wandeling ploffen we op het terras van herberg de Pas. Ze hebben allerlei huisgemaakt gebak en dat is moeilijk kiezen. Uiteindelijk gaan we voor appelgebak en monchoutaart. Ook zijn er allerlei verse theetjes verkrijgbaar.

Na de “lunch” gaan we naar chocolatier Decadente in Hellendoorn. We komen terecht op een voormalig sanatorium voor tbc patiënten en nu in gebruik als verpleeghuis. Een beetje bijzondere plek voor een bonbon makerij. We kiezen wat bonbonnetjes uit en gaan met een kop thee in de zon zitten en verbazen ons over het feit dat we standaard 3 chocolaatjes krijgen met zijn tweeën. Daarna brengen we een bezoek aan Hellendoorn. Behalve dat het dorpje mooie historische gebouwen heeft is er verder weinig te doen en dus gaan we weer naar Nijverdal. En met de klanken van verschillende koren op de achtergrond gaan we op het terras zitten bij De Jongens Food En Lifestyle. We nemen een verlate lunch, een goed belegde boterham op een houten plank en een ijskoffie kokos-banaan (ik ben sinds kort fan van ijskoffie). Daarna besluiten we ‘huiswaarts’ te gaan. Daar genieten we nog van de nazomerzon voordat we ons klaarmaken voor het avondeten. We eten bij landgoed De Uitkijk in Hellendoorn. Dit restaurant ligt aan de rand van de Sallandse Heuvelrug en heeft een warme sfeer. We worden gastvrij ontvangen en kiezen voor een 3-gangen verrassingsmenu. De borden zijn mooi opgemaakt en het eten en de wijn smaken heel lekker. We tafelen lang na en verlaten rond 22.00 uur als laatste eetgasten het restaurant.

Het weekend zit er bijna op. Zondag slapen we uit en genieten weer van het uitgebreide ontbijt en uitzicht. Na het ontbijt doen we nog een laatste wandeling, de rode route die langs de B&B voert en dan pakken we onze koffers en worden uitgezwaaid door de eigenaar en zijn zes maanden oude hondje. Wat een heerlijke plek om te overnachten!

Please follow and like us: