30 dagen suikervrij zit erop

Eerlijk is eerlijk, ik heb het 29 dagen volgehouden. Gisteren had ik zowel de lunch als het avondeten buiten de deur en wist ik al dat er weinig te kiezen was, dus besloot ik dat maar te laten voor wat het was. Maar verder dus 29 dagen zonder suiker. Was het lastig? Mwah, soms, maar over het algemeen valt er nog genoeg lekkers te eten. Je moet er alleen meer over nadenken, vaak nee zeggen (en uitleggen), ingrediëntenlijsten afspeuren en wat creatiever zijn met het eten. Lichamelijk en mentaal heb ik weinig verandering gemerkt. En ja ik lust nog steeds hele zoete lekkernijen. Gisteren kon ik het niet laten bij Starbucks een caramel macchiato te nemen met een heerlijke caramelkoek. En het toetje gisteren smaakte ook heerlijk.

Nu komt de suikerbewuste fase. Die duurt 3 maanden. Ik ga daar iets relaxter in zitten. In de basis ga ik zo min mogelijk geraffineerde suikers eten en zoveel mogelijk volle graan en volle zuivelproducten. Bij gelegenheid kies ik heel bewust voor bewerkt eten. Mijn grootste winst is dat mijn basis weer veel gezonder is. Yoghurt met muesli zonder suiker en fruit, havermout met noten en fruit, een salade, soep of omelet tussen de middag en in de avond at ik al heel veel verse producten. En veel minder tussendoortjes of snacks. Ik heb hartige snacks zoals chips amper gemist, net zoals allerlei smeersels voor op toast of brood. En als ik mij bij de chocola hou aan pure (85%) denk ik dat ik het wel goed komt. En mijn favoriete snack is nu een Rogge sesamcracker met notenpasta en banaan. Lekkerder dan chocopasta of hagelslag op een boterham.

Afgelopen week nam ik afscheid van collega’s en bakte ik semi-gezonde muffins met bosbessen. (Recept volgt) De komende week ga ik meer snacks bakken zonder geraffineerde suiker. En ik heb nog een lekker bananenproducent in de vriezer liggen die er nu uit kan.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *