Onthaasten in gastvrij Tubbergen

Aan het einde van zaterdagmorgen komen we aan bij Drostes Herberg net gelegen tussen Tubbergen en Vasse. We worden heel hartelijk ontvangen door Harald de eigenaar. Je merkt direct dat dit hotel met veel passie en lef wordt gerund. Harald brengt ons met onze koffers onder de armen naar onze kamer. De kamer heeft een heel Scandinavische uitstraling met veel hout, designlampen en meubels. Het is een ruime en lichte kamer met een heel mooi uitzicht over de weilanden. De leuke details maken de prettige sfeer compleet. We hebben vantevoren al aangegeven te willen fietsen. Als we bij de balie komen liggen de sleutels al voor ons klaar en krijgen we een plattegrond met ‘Haralds fietsroute’. De fietsen zijn geheel in stijl met het hotel. Hippe stadsfietsen compleet met een handig krat.

De route is samengesteld uit fietsknooppunten, dus gewoon de bordjes met de juiste nummertjes volgen. En dat is nog best lastig. Druk aan de klets missen we al het 2e bordje. Gelukkig worden we vriendelijk geholpen om weer terug op de route te komen. Altijd fijn die spontane hulp. Het eerste deel van de route gaat langs Manderveen, Mander en de Noordelijke Manderheide. Helaas is het nog te vroeg voor het plukken van aardbeien, dus slaan we pluktuin de Manderveense Aardbei over. Het landschap wordt licht glooiend en her der staan prachtige boerderijen met dito erven. Vervolgens komen we aan bij de molen van Bels. Op deze historische plek is een sfeervol restaurant ondergebracht. Eerst nemen we nog een kijkje in de voormalige molen met een foto-expositie van alle Overijsselse molens. Als kleindochter van een molenaar kan dit natuurlijk niet ontbreken. Als we binnenkomen brandt het haardvuur in de grote schouw en is het er gezellig druk. We gaan allebei voor een pannenkoek met spek en appel. Voor manlief neem ik nog eigen gerookte beenham mee. Buiten de boerderij ziet het er ook sfeervol uit met veel dieren en een speeltuin. Aan de overzijde bevindt zich een heel modern bezoekerscentrum met informatie over het landschap. We fietsen verder naar Ootmarsum door het Onland. Ook hier de nodige klimmetjes en een zeer gevarieerde route. Bossen (Springendal is erg mooi, daar wil ik wel een vakantiehuis!), vergezichten en mooie boerderijen wisselen elkaar af. In Ootmarsum stappen we even van de fiets om een kort rondje door dit historische stadje te lopen. Kort, want Ootmarsum staat nog apart op het programma. We hebben besloten om, ondanks dat het niet in de gemeente Tubbergen ligt, bij theehuis Dennenoord een 4 uurtje te doen. Het is er druk en ik denk 90% vrouw. Dus extra druk ;). We nemen een borrelplateau met een frisje voor de dorst en ons eerste wijntje dit weekend. Altijd leuk als de hapjes zelf gemaakt zijn. Ondertussen zien we het zonnetje doorkomen. Had Harald toch gelijk. Omdat de tijd al begint te dringen, laten we Tubbergen links liggen en nemen we de verkorte route terug. Maar we worden eerst nog verrast met de nodige klimmetjes en gelukkig ook afdalingen, alhoewel die altijd in de minderheid lijken te zijn. Na ruim 40 kilometer parkeren we onze fiets weer bij het hotel. We besluiten nog even voor het hotel in het zonnetje te gaan zitten. Harald komt ons al weer begroeten en we bestellen nog een lekkere kop thee. Hoe leuk om een oud Drosteblikje bij de thee te krijgen waarin verschillende koekjes zitten. We genieten volop van het zonnetje. Dan frissen we ons op en pakken opnieuw de fiets voor ons avondeten.

We volgen de beschrijving die we hebben meegekregen. Waarschijnlijk hebben we niet goed opgelet en moet Google eraan te pas komen om 20 minuten te laat alsnog bij boer Jos aan te komen. We eten vanavond bij de boer aan tafel. We worden hartelijk welkom geheten door Jos in zijn prachtige monumentale boerderij. In de mooie kamer voorzien van rijk gedecoreerde tegeltjes, mooi houtwerk en zelfs nog de originele Friese klok is de tafel voor drie gedekt. Gezellig bij de schouw beginnen we met een borreltje. Daarna krijgen we een korte rondleiding om de boerderij en vertelt Jos over het verleden van de boerderij die altijd in de familie is gebleven. Terwijl wij worden uitgenodigd nog een borreltje te doen duikt Jos in de keuken voor het voorgerecht. Daarna worden we getrakteerd op 3 gangen met wijn. We kletsen de hele avond over reizen, familie, politiek, werk en koetjes en kalfjes. De tijd vliegt voorbij en rond 23.30 uur nemen we afscheid om in het pikkedonker onze weg terug te vinden. Dat lukt heel goed, we vinden ons hotel zonder omfietsen terug. Op onze heerlijke bedden hebben een goede nachtrust.

De volgende ochtend lijkt het door de luiken zonniger dan het is. Sterker nog het regent. We doen het dus rustig aan. Beneden wacht ons in de serre een uitgebreid ontbijt met producten uit de streek. Langzaam breekt het zonnetje door. We checken uit en rijden naar Tubbergen. Vanaf het centrum van Tubbergen kun je meerdere ommetjes lopen variërend van 5 tot 12 kilometer. Wij gaan voor de gele route van 10 kilometer. Wat ons opvalt is de rust, bijna de hele route door de bossen en velden lopen we alleen. Als we terugkomen ploffen we op het zonnige terras van het Oale Roadhuis. Blijkbaar is dit een toeristisch verkeerspunt want motorrijders en fietsers komen regelmatig langs en een aantal van hen neemt hier een pitstop. Daarom is het er gezellig druk. Inmiddels zijn we al weer toe aan een drankje met een gebakje. We gaan voor het burgemeestersgebak, bokkepootjes met advocaatroom. Een aanrader. De zon is zo lekker dat we maar bij blijven bestellen. Met moeite besluiten we naar huis te gaan. We kijken terug op een heerlijk weekend onthaasten. De gemeente Tubbergen kent een prachtige natuur, een super leuk hotel en hele gastvrije mensen.

De adresjes waar we geweest zijn:

www.drostes.nl
www.watermolenbels.nl
www.theehuisdennenoord.nl
www.etenbijdeboeraantafel.nl
www.oaleroadhoes.nl

Please follow and like us: