Sugarchallenge deel 1

Ik heb er bijna 11 dagen suikervrij opzitten. Hoe het gaat? Mwah, lichamelijk merk ik er weinig van. Behalve buikpijn de eerste dagen. Geen idee wat dit veroorzaakt heeft. Ben wel weer gaan ontbijten en nu gaat het iets beter. De eerste dagen lag ik vroeg in bed, maar dat kan natuurlijk ook door de drukke feestdagen komen. Lichamelijk vooralsnog geen uitdaging, mentaal is het moeilijker. Wat ik het meeste mis? Chocolade natuurlijk.

Ik was al gewend om voor mijn maaltijden geen pakjes of zakjes te gebruiken en veel groente en voedzame producten te gebruiken. Daar zit geen grote verandering. Alleen gebruik nu geen tarweproducten, zoals pasta en brood, noedels, rijst en couscous. Als alternatief eet ik graag hele spelt en ontdekte ik in de supermarkt pasta van linzen, kikkererwten en volkoren Rogge (deze graansoort mag wel). Deze ga ik volgende week proeven. Het bleek nog wel een uitdaging om suikervrije bouillonblokjes te vinden. Ja ik ben nu zo’n type die bij ieder product het etiket aan het lezen is en het product dan weer teruglegt in de schappen. 🙈

Voor de lunch kies ik voor salade, soep, omelet of zuurdesem roggebrood of volkoren roggecrackers. Daarop doe ik hummus, ei, groentespread (zelfgemaakt) of amandelpasta. Amandelpasta is voor mij de ontdekking tijdens deze challenge. Wat is dat ongelooflijk lekker.

Als ontbijt eet ik havermout met noten en fruit, roggebrood met ei of kaas of yoghurt met muesli zonder toegevoegde suiker en fruit. Dus even geen pancakes of granola.

Tja en dan de tussendoortjes. Ik merk dat ik nu veel meer fruit, noten en kaas eet. Iets teveel, denk ik. Daaraan merk ik dat ik mentaal nog wel iedere keer naar iets grijp als het onrustig wordt in mijn hoofd. Ik heb dit vooral aan het einde van de middag. Dat wordt mijn streven voor de volgende periode: het aantal tussendoortjes beperken. Anders ben ik straks kilo’s zwaarder. En dan vaker kiezen voor groente of ei. Makkelijker gezegd dan gedaan denk ik.

Mijn grootste uitdagingen tot nu? Een lange duurloop, waarvoor ik alternatieve energiebronnen moest vinden. Geen pannenkoeken maar havermout als ontbijt, fruit en gedroogde abrikozen als tussentijdse brandstof en verder alleen water. Ik moet zeggen ik liep er prima op. Bijna ging ik de mist in toen er heerlijke pannenkoeken bij 1 van de stops waren. En dus hadden de honden geluk.

Verder merk ik dat ik het lastig vind als ik bij anderen wordt uitgenodigd en ik uitleg wat ik doe en waarom. En dus de taart bij de koffie en een deel van de hapjes laat staan. En uit eten is ook best lastig omdat je niet altijd weet wat ze gebruiken, bijvoorbeeld als dressing. Toch zijn er nog genoeg lekkere hapjes die suikervrij zijn, zoals kaas, olijven, nootjes en zongedroogde tomaatjes.

Het grootste voordeel is niet eens zozeer dat ik suiker laat staan, maar dat ik veel gezondere keuzes maak. Ik eet weer meer groenten, eiwitten en goede vetten. En hoewel ik het bakken van taarten en koekjes mis, stort ik mij nu weer met volle energie op het bereiden van de maaltijden. En ik heb al een bananenbrood in de vriezer liggen voor over 3 weken. Ik kijk heel erg uit naar die suikerbewuste fase, omdat je dan alles weer kunt bakken en koken. Wel wil ik proberen waar het kan zoveel mogelijk suikervrije opties te gebruiken of minder geraffineerde suiker. Maar hè taart is taart. Ben benieuwd of ik dag straks nog lekker vind 😉.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *