Werk, studie, huishouden en sport, zo combineer ik dat

Afgelopen week begon ik een nieuwe studie, naast mijn werk en dat vraagt om een nieuwe dagelijkse en wekelijkse routine om alles op een goede manier in de week te krijgen. En met goed bedoel ik dat dit niet ten koste gaat van bijvoorbeeld een goede nachtrust, tijd voor familie en vrienden en een gezonde leefstijl. Hieronder lees je hoe ik dat doe.

Om alles goed te kunnen combineren is voor mij een aantal zaken cruciaal en dat is prioriteren, plannen, voorbereiden en aan je plan houden (nieuwe routine ontwikkelen).

Werken

Ik heb 2 jaar besloten om een dag minder te gaan werken om meer tijd vrij te maken voor andere bezigheden. Dat is een hele goede beslissing geweest. Ik werk nu nog 4 dagen, van maandag tot en met donderdag, in totaal 32 uur. Ik begin die dagen om 06.30 uur vanuit huis en dan werk ik meestal tot 16.30 uur. Ik ben ongeveer 1 uur reistijd kwijt en ik neem een ruime pauze om lekker te lunchen en met de honden te spelen. Vanaf de eerste tot de laatste afspraak ben ik op kantoor en de rest van de tijd werk ik vanuit huis. Een heel groot voordeel hiervan vind ik dat ik de dag direct productief kan beginnen. Voordat de afspraken beginnen heb ik al 2 uur kunnen werken en in de ochtend ben ik sowieso heel productief. Tip is wel om dan niet met je mail aan de slag te gaan maar direct met een taak. Zo fijn als je al vroeg op de dag een mooi resultaat hebt gehaald. Ik maak sowieso voor iedere dag een takenlijstje, zodat ik gefocust blijf en zo fijn kan afstrepen. Tussen half 5 en 6 neem ik de tijd om met de honden te spelen en eten te koken.

Studie

Ik volg op dit moment 2 vakken met een totale studiebelasting van ca. 25 uur per week. Ik wil de bachelor graag binnen 4 i.p.v. 6 jaar halen. Het is overigens wetenschappelijk bewezen dat spreiden van studiebelasting de beste resultaten geeft. Voor vak 1 reserveer ik maandag tot en met donderdag van 18.30 – 21.30 uur. Ik stop altijd om 21.30 uur, ook als ik mijn huiswerk nog niet af heb. Een goede nachtrust vind ik heel belangrijk en dus zorg ik ervoor dat ik om 22.00 uur onder de wol lig. Vak 2 verdeel ik over vrijdag tot en met zondag, iedere dag 5 uur, bij voorkeur in de ochtend. Overigens plan ik de studie in het weekend om de geplande activiteiten heen, maar zorg er dus wel voor dat ik de weekenden niet te vol plan. Ik maak voor iedere week een planning en die vertaal ik naar opdrachten per dag. Als ik die af heb, ga ik tot de geplande tijd door met de volgende opdrachten. Met een beetje geluk ben ik eerder klaar en hou ik meer tijd over in het weekend. Ik ga niet al door met de opdrachten voor de week erna. Gewoon even genieten van de extra tijd dat weekend. Ik zie dat als een beloning.

Sporten

Ik heb laatst al aangegeven dat sporten 1 van de dingen is die op een iets lager pitje staat. Desondanks vind ik nog genoeg ruimte om te sporten. Alleen even geen voetbaltraining, baantjes zwemmen en hardlopen op maandag tot en met donderdag. 1 keer per 2 weken ga ik naar een yogales en ik probeer dagelijks thuis een yoga of pilates sessie te doen. Soms 15 minuten, soms een half uurtje. Soms voordat ik begin met werken, soms als onderbreking van het studeren, na afloop van het studeren of als ik klaar ben met werken. En verder fiets ik dagelijks van en naar mijn werk en wandel ik met de honden (door de eigen tuin ;)). Kortom ik krijg beweging genoeg. In het weekend loop ik vaak nog wel 2 keer hard. Meestal op vrijdag en zondag. Gemiddeld zo’n 15 kilometer, een keer met honden en een keer zonder. Tot 1 mei heb ik nog 3 events op de planning staan waar ik nog voor moet trainen, namelijk de Sallandtrail (25 kilometer) zonder hond, de Klein Zwitserlandtrail (25 kilometer) met honden en nog een GPX trail van 20 kilometer met honden. Misschien loop ik nog de halve marathon van Enschede, maar daar ga ik niet voor trainen. Daarna denk ik er nu over na om mij meer op korte afstanden te richten om op snelheid te trainen. En in het voorjaar begint de voetbalcompetitie weer (in totaal 5 vrijdagen). Ook overweeg om vanaf 1 mei danweer in het buitenzwembad van Gronau te gaan zwemmen. Heerlijk om al voor 7.00 uur in het water te liggen. Echt een beetje vakantiegevoel. Maar dat zien we straks wel.

(gezond) eten en koken

Koken en bakken is een grote hobby van mij en gelukkig moet er iedere dag gegeten worden en kan ik dat gewoon blijven doen. Sterker nog ik vind koken echt een manier om te ontspannen. Niet teveel nadenken, lekker bezig zijn en snel resultaat. Om echt de tijd en aandacht te besteden aan het koken plan ik ver vooruit. Ik maak voor 1 maand een overzicht van alle gerechten die ik wil maken. En dat gaat zowel om het ontbijt, de lunch, avondeten, tussendoortjes, etc. Voor iedere week pak ik een ander receptenboek en schrijf alle recepten op en de ingrediënten gaan direct in mijn online winkelmandje. Oftewel ik heb voor 4 weken de boodschappen al gedaan, ik hoef alleen iedere week nog even een laatste check te doen of ik toevallig nog iets in huis heb, mijn planning is gewijzigd en daardoor misschien iets wel of niet meer nodig heb. En iedere vrijdag kan ik mijn boodschappen bij het pick up Point ophalen. Groot voordeel is dat ik minder tijd kwijt ben aan boodschappen doen, ik geen tijd verlies aan iets bedenken en ook gezond en gevarieerd eet. Wel plan ik niet 7 dagen in om voedselverspilling tegen te gaan. Vrijdag heb ik gebombardeerd tot restjesdag.

Huishouden

Eerlijk is eerlijk ik ben niet zo’n poetstype. Kleine klusjes als wassen, strijken, vaatwasser in en uitpakken, prullenbakken leeg halen en opruimen dat doe ik dagelijks tussen de bedrijven door. Het grote poetsen doen we in het weekend. Groot voordeel is dat we nu heel klein wonen. Dus met maximaal 2 uurtjes zijn we klaar. Wekelijks schoon ik wel de koelkast even op.

Moestuin

Het is nu nog redelijk rustig in moestuinland. Datzelfde geldt overigens voor de hele tuin. Ik denk dat alle tijd die ik straks nog over heb in het weekend gaat naar de (moes)tuin en natuurlijk het huis. Wel heb ik geleerd om vooral in kleine stapjes te denken. Mijn ideale moestuin mag ook wel wat langer op zich laten wachten. We zien iedere week wel hoe ver we met alles komen. Onkruid is mijn grootste vijand, dus daar zal ik meer tijd in moeten steken om dat bij te houden.

Sociale leven

Hm dat deze onderaan in het lijstje staat is misschien niet zo’n goed teken. Toch plannen we genoeg tijd voor leuke dingen en tijd voor vrienden en familie. Vrijdag, zaterdag en zondagavond hebben wij geen verplichtingen en daarop plannen wij vaak de afspraken, maar ook overdag hebben wij weinig verplichtingen en zijn dus heel flexibel. Ik heb niet zoveel behoefte om iedere week op pad te gaan. Rondom ons huis, lekker bezig zijn in de buitenlucht, wat lekkers erbij en mijn dag is geslaagd.

En verder..

Sinds wij hier wonen kijk ik geen tv meer en ik mis daar echt helemaal niets aan. Het geeft rust aan je hoofd en geeft heel veel tijd. Vraag voor jezelf af hoe belangrijk het voor je is in relatie tot andere hobby’s of ambities. Dat zal voor iedereen anders zijn, maar het levert mij veel op. Net zoals iets eerder opstaan, ook in het weekend. Actief zijn in de ochtend werkt heel productief en daar kun je de hele dag op vooruit. En voor mij werkt een duidelijke routine en een plan heel goed. Niet alleen verlies je geen tijd in bedenken wat te doen, je komt ook niet in de verleiding om van alles en nog wat op te pakken zonder dat er iets af komt en de neiging om je te verliezen in de online wereld. Oh ja en plan ook gewoon lummeltijd in, zonder schuldgevoel gewoon doen waar je dan behoefte aan hebt. En tenslotte doe alles met aandacht. Focus op waar je op dat moment mee bezig bent. Het geeft heel veel rust en maakt alles wat je doet ook veel plezieriger. Zo deze blog vink ik weer af ;). Nu een lekker ontbijtje maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *